Cookies και GDPR
Ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ) και η οδηγία για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες ( που είναι γνωστός και ως “νόμος για τα cookies“) είναι ένα από τα δυο βασικά νομοθετήματα που διέπουν τη χρήση των cookies και αφορούν ιστότοπους ( websites και eshops) εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) αλλά και του ευρύτερου Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ). Το να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε την αλληλεπίδραση αυτών των νόμων και κυρίως , ως ιδιοκτήτες μιας ιστοσελίδας ή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος και του τι αυτοί απαιτούν από εμάς είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου να συμμορφώσουμε τις ιστοσελίδες μας με τις επιταγές του GDPR αλλά και να διασφαλίσουμε την ιδιωτική ζωής των χρηστών – επισκεπτών μας.
GDPR και cookies
Ο ΓΚΠΔ / GDPR είναι ένας νόμος που παρέχει μια ολιστική προσέγγιση όσο αφορά την προστασία των δεδομένων και ο οποίος τέθηκε σε ισχύ στις 25 Μαΐου του 2018. Στόχος του είναι να δώσει στον καθένα από εμάς τον έλεγχο των προσωπικών τους δεδομένων αλλά και να απλοποιήσει το ρυθμιστικό περιβάλλον για όλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός της Ε.Ε, (ακόμη και αν εδρεύουν σε τρίτη χώρα) , ενοποιώντας τον κανονισμό εντός της Ε.Ε.
Σύμφωνα με τον GDPR, τα cookies που μπορούν να ταυτοποιήσουν , άμεσα ή έμμεσα , ένα άτομο εκλαμβάνονται ως δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι η χρήση τέτοιων cookies σε ιστότοπους απαιτεί τόσο τη σαφή όσο και την θετική συγκατάθεση του χρήστη πριν από την τοποθέτησή τους στον φυλλομετρητή του ( browser)
Τύποι cookies
Τα cookies μπορούν να ταξινομηθούν με βάση τρεις άξονες . Τον σκοπό τους, την διάρκεια τους και τέλος την προέλευσή τους:
- Σκοπός: Τα cookies μπορεί να είναι απολύτως απαραίτητα για τη λειτουργία ενός δικτυακού τόπου ή να χρησιμοποιούνται για προτιμήσεις του χρήστη ή και μη απαιραίτητα όπως αυτά που χρησιμοποιούνται για στατιστικούς λόγους και για λόγους marketing.
- Διάρκεια: Τα cookies συνόδου λήγουν όταν κλείνει o browser , ενώ τουναντίον τα μόνιμα cookies παραμένουν στη συσκευή του χρήστη για μια προκαθορισμένη χρονική περίοδο.
- Προέλευση: Τα cookies πρώτου μέρους αφήνονται από τον ιστότοπο που επισκέπτεται ο χρήστης, ενώ υπάρχουν και τα cookies τρίτου μέρους που τοποθετούνται από έναν τομέα ( domain name) διαφορετικό από αυτόν που επισκέπτεται ο χρήστης. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι τα cookies που “φυτεύουν” τα google analytics και για τα οποία θα αναφερθούμε εκτενώς αργότερα στο άρθρο μας.
Απαιτήσεις συναίνεσης για τα cookies
Ο ΓΚΠΔ απαιτεί ότι η συγκατάθεση για τα cookies πρέπει να είναι:
- Να παρέχεται ελεύθερα: Ο χρήστης επισκέπτεται έναν ιστότοπο και του εμφανίζεται ένα παράθυρο με αναλυτικές πληροφορίες για τη χρήση των cookies. Παράλληλα δίνεται σε κάθε χρήστη – επισκέπτη η επιλογή να αποδεχτεί ή να μην αποδεχτεί αυτά τα cookies ή να προσαρμόσει τις ρυθμίσεις των cookies βάσει των δικών του επιθυμιών. Η συγκατάθεση θεωρείται ελευθέρως δοθείσα, ΜΟΝΟ όταν ο χρήστης – επισκέπτης έχει την δυνατότητα επιλογής και ελέγχου πάνω στην απόφασή του ποια cookies θα αποδεχθεί και ποια όχι.
- Να είναι συγκεκριμένη η συναίνεση όσο αφορά τον τύπο των cookies : Στο ίδιο παράθυρο, ο ιστότοπος προσφέρει διαφορετικές επιλογές για τη συγκατάθεση σε διάφορες κατηγορίες cookies (π.χ., απαραίτητα, αναλυτικά, διαφημιστικά). Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει ποιες συγκεκριμένες κατηγορίες cookies επιθυμεί να ενεργοποιήσει. Αυτό διασφαλίζει ότι η συγκατάθεση του είναι συγκεκριμένη για κάθε τύπο χρήσης.
- Να είναι ενημερωμένος επαρκώς ο χρήστης για το τι κάνει το κάθε cookie: Πριν δώσει τη συγκατάθεσή του, στον χρήστη – επισκέπτη του ιστοτόπου παρέχονται λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με το ποια cookies χρησιμοποιούνται, για ποιο σκοπό, και πώς μπορεί να αλλάξει τις προτιμήσεις του στο μέλλον. Αυτό διασφαλίζει ότι η συγκατάθεση του έγινε μετά την πλήρη ενημέρωση του για τα cookies.
- Να είναι αδιαμφισβήτητη η συναίνεση του και όχι pre checked: Ο χρήστης πρέπει να προβεί σε μια ενεργή ενέργεια (π.χ., να κλικάρει ένα κουμπί που λέει «Αποδοχή cookies») για να δηλώσει τη συγκατάθεσή του. Η απλή συνέχεια περιήγησης στον ιστότοπο χωρίς να προβεί σε μια τέτοια ενέργεια δε θεωρείται αδιαμφισβήτητη συγκατάθεση, καθώς πρέπει να υπάρχει σαφής ενδεικτική πράξη.
Οδηγία ePrivacy και cookies
Η οδηγία για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, που είναι γνωστή και ως “νόμος για τα cookies“, ασχολείται ειδικά με τη χρήση cookies και παρόμοιων τεχνολογιών για την αποθήκευση πληροφοριών ή την πρόσβαση σε πληροφορίες που είναι αποθηκευμένες στη συσκευή ενός χρήστη. Έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά ως προς τον GDPR απαιτώντας την συγκατάθεση του χρήστη μετά από την ενημέρωση του για τη χρήση cookies, εκτός από εκείνα που είναι απολύτως απαραίτητα για την απρόσκοπτη λειτουργία του web site και άρα για την παροχή μιας υπηρεσίας / πληροφόρησης που ζητά ο χρήστης.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τον ΓΚΠΔ σε σχέση πάντα με τη χρήση των cookies, οι ιστότοποι πρέπει να τηρούν ευλαβικά μια σειρά κατευθυντήριων γραμμών που αφενός σέβονται την ιδιωτική ζωή των χρηστών / επισκεπτών και αφετέρου παρέχουν τόσο σαφείς όσο και ενημερωμένους μηχανισμούς συγκατάθεσης.
Ακολουθεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση με βάση τα παρεχόμενα αποτελέσματα αναζήτησης:
1. Κατανοήστε τους τύπους και τους σκοπούς των cookies
Πρώτον, κατηγοριοποιήστε τα cookies που χρησιμοποιεί ο ιστότοπός σας σε απολύτως απαραίτητα, λειτουργικά, αναλυτικά και cookies μάρκετινγκ. Τα απολύτως απαραίτητα cookies εξαιρούνται από τις απαιτήσεις συναίνεσης, αλλά εξακολουθούν να απαιτούν γνωστοποίηση στους χρήστες / επισκέπτες. Η κατανόηση τόσο του σκοπού όσο και της διάρκειας και της προέλευσης κάθε cookie είναι ζωτικής σημασίας και δεν πρέπει να παραλείπεται.
2. Εφαρμογή μηχανισμού σαφούς συναίνεσης
Η συγκατάθεση πρέπει να δίνεται ελεύθερα (όπως προαναφέραμε να μην είναι προτσεκαρισμένα κουτάκια ) , να είναι τόσο συγκεκριμένη και ενημερωμένη όσο και σαφής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πρέπει να παρουσιάζεται στους χρήστες ένας σαφής και εύκολα προσβάσιμος μηχανισμός συγκατάθεσης που να τους επιτρέπει να επιλέγουν ή να μην αποδέχονται τα μη απαραίτητα cookies. Τονίζουμε για ακόμη μια φορά. Ο μηχανισμός αυτός θα πρέπει να περιγράφει λεπτομερώς τον σκοπό κάθε cookie αλλά και να παρέχει τη δυνατότητα επιλογής των διαφόρων τύπων των cookies στα οποία συναινούν.
3. Παροχή εκτενών και αναλυτικών πληροφοριών σε μια πολιτική για τα cookies
Ο ιστότοπός σας θα πρέπει να διαθέτει μια ολοκληρωμένη πολιτική για τα cookies που να εξηγεί τους τύπους των cookies που χρησιμοποιούνται σε αυτόν , τους σκοπούς τους αλλά και τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες / επισκέπτες μπορούν να τα διαχειριστούν ή να τα διαγράψουν ή και απλά να μην τα αποδεχθούν. Αυτή η πολιτική θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμη από τον μηχανισμό συγκατάθεσης και να είναι προσβάσιμη σε ολόκληρο τον ιστότοπο. Ένας απλός και σύνηθης τρόπος είναι η τοποθέτηση τους στο κάτω μέρος της σελίδας που αποκαλείται και ως footer.
4. Εξασφάλιση εύκολης ανάκλησης της συγκατάθεσης
Οι χρήστες πρέπει να μπορούν να ανακαλέσουν τη συγκατάθεσή τους το ίδιο εύκολα όπως την έδωσαν. Αυτό σημαίνει την παροχή ενός απλού και διαισθητικού τρόπου για να μπορούν οι χρήστες να τροποποιήσουν τις όποιες προτιμήσεις τους για τα cookies ανά πάσα χρονική στιγμή.
5. Τακτική αναθεώρηση και ενημέρωση των μηχανισμών και των πολιτικών συναίνεσης
Δεδομένης της εξελισσόμενης φύσης των cookies και των διάφορων κανονισμών, είναι κρίσιμης σημασίας να επανεξετάζετε και να επικαιροποιείτε τακτικά τόσο τους μηχανισμούς συγκατάθεσης αλλά και την πολιτική σας για τα cookies, ώστε σε αυτά να αντικατοπτρίζονται οι όποιες τυχόν αλλαγές στη χρήση των cookies στο web site / eshop σας.
6. Τεκμηρίωση και αποθήκευση της συγκατάθεσης
Πρέπει να διατηρείτε αρχεία των συναινέσεων των χρηστών ως απόδειξη της συμμόρφωσης τους. Αυτό περιλαμβάνει την τεκμηρίωση του τρόπου λήψης της συγκατάθεσης, του χρόνου λήψης της και των πληροφοριών που δόθηκαν στον χρήστη κατά τη στιγμή της συγκατάθεσης. Μια καθαρά τεχνική διαδικασία την οποία θα σας εξασφαλίσει ο κατασκευαστής της ιστοσελίδας / ηλεκτρονικού καταστήματος σας.
7. Εξετάστε λύσεις διαχείρισης συγκαταθέσεων cookie
Για πολύπλοκους ιστότοπους ή για εκείνους που δεν διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους για να εφαρμόσουν και να διατηρήσουν χειροκίνητα μηχανισμούς συναίνεσης συμβατούς με τις απαιτήσεις του GDPR, εξετάστε το ενδεχόμενο χρήσης μιας πλατφόρμας διαχείρισης συναίνεσης cookie που να ταιριάζει και στην πλατφόρμα κατασκευής της ιστοσελίδας / eshop σας (π.χ. λύσεις custom made για wordpress κ.α.) . Αυτές οι λύσεις μπορούν να αυτοματοποιήσουν, σε ένα σημαντικό και επαρκές σημείο τη διαδικασία ανακάλυψης, κατηγοριοποίησης και συναίνεσης για τα cookies, καθιστώντας τη συμμόρφωση ευκολότερη τόσο στην επίτευξη όσο και στη διατήρηση της συγκατάθεσης.
Google Analytics, GDPR και Cookies: Διασφάλιση της συμμόρφωσης
Ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ) έχει θέσει αυστηρές κατευθυντήριες γραμμές για τη συλλογή και την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των ατόμων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Για τους ιστότοπους που χρησιμοποιούν το Google Analytics, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διασφαλιστεί ότι η χρήση των cookies και οι πρακτικές συλλογής δεδομένων συμμορφώνονται πλήρως με τις απαιτήσεις του ΓΚΠΔ.
Το Google Analytics, από προεπιλογή, δεν συμμορφώνεται με τον ΓΚΠΔ, γεγονός που επιβάλλει στους ιδιοκτήτες ιστοτόπων να λάβουν συγκεκριμένα μέτρα για να ευθυγραμμίσουν τις πρακτικές συλλογής δεδομένων τους με τα πρότυπα του ΓΚΠΔ
Κατανόηση των cookies του Google Analytics
Το Google Analytics χρησιμοποιεί διάφορα cookies (_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN και gac<property-id>) για την παρακολούθηση των αλληλεπιδράσεων των χρηστών στους ιστότοπους. Αυτά τα cookies συλλέγουν δεδομένα που μπορούν να ταυτοποιήσουν τους χρήστες είτε άμεσα είτε έμμεσα, εμπίπτοντας έτσι στο πεδίο εφαρμογής των προσωπικών δεδομένων, όπως ορίζεται από τον ΓΚΠΔ. Η συλλογή και η επεξεργασία αυτών των δεδομένων απαιτούν τη ρητή συγκατάθεση των χρηστών πριν από την ενεργοποίηση των cookies
Βήματα για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τον ΓΚΠΔ
Λήψη ρητής συγκατάθεσης: Πριν από την ενεργοποίηση των cookies του Google Analytics, οι ιδιοκτήτες ιστοτόπων πρέπει να λάβουν τη ρητή συγκατάθεση των χρηστών. Η συγκατάθεση αυτή πρέπει να είναι ενημερωμένη, δηλαδή οι χρήστες πρέπει να γνωρίζουν σε τι συναινούν. Μια πλατφόρμα διαχείρισης συγκατάθεσης μπορεί να αυτοματοποιήσει αυτή τη διαδικασία, διασφαλίζοντας ότι η συγκατάθεση λαμβάνεται με τρόπο που συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του GDPR
Παροχή λεπτομερών πληροφοριών: Οι ιστότοποι πρέπει να περιλαμβάνουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τη χρήση των cookies του Google Analytics στις πολιτικές τους για τα cookies και το απόρρητο. Αυτό περιλαμβάνει τεχνικές λεπτομέρειες, τη διάρκεια, τον σκοπό των cookies και τον τρόπο επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων. Η διαφάνεια είναι το κλειδί, καθώς η συγκατάθεση θεωρείται έγκυρη σύμφωνα με τον ΓΚΠΔ μόνο εάν βασίζεται σε τεκμηριωμένη απόφαση των χρηστών
Ανωνυμοποίηση IP και ψευδώνυμα αναγνωριστικά | IP Anonymization and Pseudonymous Identifiers: Για την περαιτέρω ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις του ΓΚΠΔ, οι ιδιοκτήτες ιστότοπων θα πρέπει να ενεργοποιήσουν την ανωνυμοποίηση IP στις ρυθμίσεις του Google Analytics. Αυτό διασφαλίζει ότι το Google Analytics χρησιμοποιεί ψευδώνυμα αναγνωριστικά, προσθέτοντας ένα επιπλέον επίπεδο προστασίας της ιδιωτικής ζωής των χρηστών
Χρήση της λειτουργίας συναίνεσης της Google: Η Λειτουργία συναίνεσης της Google επιτρέπει στους ιστότοπους να εκτελούν το Google Analytics με βάση την κατάσταση συναίνεσης των τελικών χρηστών. Εάν οι χρήστες επιλέξουν να μην συναινέσουν στη χρήση cookies, η λειτουργία Google Consent Mode επιτρέπει τη συλλογή βασικών μετρήσεων χωρίς τη χρήση cookies. Αυτή η λειτουργία βοηθά στην εξισορρόπηση της ανάγκης συλλογής δεδομένων με το σεβασμό της ιδιωτικής ζωής των χρηστών
Όροι επεξεργασίας δεδομένων: Για τις επιχειρήσεις που επηρεάζονται από τον GDPR ή παρόμοιους κανονισμούς, η αποδοχή των Όρων επεξεργασίας δεδομένων των διαφημίσεων Google Ads είναι απαραίτητη. Αυτοί οι όροι περιγράφουν τις ευθύνες και των δύο μερών στην επεξεργασία δεδομένων σύμφωνα με τον GDPR. Οι πελάτες του Google Analytics με απευθείας σύμβαση με την Google μπορούν να αποδεχθούν αυτούς τους όρους στις ρυθμίσεις του λογαριασμού τους
Cookies και GDPR. Συμπεράσματα
Στην εποχή της ψηφιακής πληροφόρησης και της ευρείας διαδικτυακής επαρουσίας, η προστασία των προσωπικών δεδομένων των πελατών / επισκεπτών μιας ιστοσελίδας έχει αναδειχθεί σε μια πρωταρχική ανάγκη για κάθε επιχείρηση και οργανισμό που δραστηριοποιείται στο WEB . Ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ) όπως και η οδηγία ePrivacy δρομολογούν μια νέα εποχή στην προστασία της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο, θέτοντας τα θεμέλια για μια πιο διαφανή και με σεβασμό προς τον χρήστη προσέγγιση στην επεξεργασία των δεδομένων τους.
Μέσω της εφαρμογής των προαναφερθέντων αρχών της συγκατάθεσης, οι ιστότοποι καλούνται να προσφέρουν αφενός μια πιο εξατομικευμένη και ασφαλή εμπειρία περιήγησης και αφετέρου να διασφαλίσουν τον σεβασμό αλλά και την προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών – διαδικτυακών επισκεπτών τους.
Η ενσωμάτωση των αρχών του ΓΚΠΔ στην πράξη απαιτεί από τους διαχειριστές ιστοτόπων να υιοθετήσουν μια σειρά από τεχνικά και διαχειριστικά μέτρα που ενισχύουν τη διαφάνεια αλλά και την ελεγξιμότητα της επεξεργασίας δεδομένων. Από την ανωνυμοποίηση των IP διευθύνσεων μέχρι τη δημιουργία σαφών και κατανοητών πολιτικών απορρήτου, οι ιστότοποι καλούνται να καταστήσουν την προστασία των δεδομένων προσβάσιμη και κατανοητή για όλους.
Είναι σημαντικό να εστιάσουμε επίσης στους ενδεχόμενους κινδύνους που συνεπάγεται η χρήση των Google Analytics σε σχέση με τα cookies και την συμμόρφωση με τον ΓΚΠΔ. Όπως αναφέρθηκε στο κείμενο, οι διαδικτυακοί τόποι που ενσωματώνουν το Google Analytics για την ανάλυση της επισκεψιμότητας και της αλληλεπίδρασης των χρηστών, αντιμετωπίζουν τον πρόκληση της εξασφάλισης ότι η συλλογή, η επεξεργασία και η αποθήκευση δεδομένων μέσω cookies συμμορφώνονται πλήρως με τις απαιτήσεις του ΓΚΠΔ. Αυτό συνεπάγεται τη λήψη ρητής και ενημερωμένης συγκατάθεσης από τους χρήστες πριν από τη χρήση των εν λόγω cookies, καθώς και την ενεργοποίηση μηχανισμών που επιτρέπουν την εύκολη ανάκληση της συγκατάθεσης.
Οι κίνδυνοι από τη μη συμμόρφωση με τον ΓΚΠΔ μπορεί να περιλαμβάνουν σοβαρά πρόστιμα και κυρώσεις, καθώς και την απώλεια εμπιστοσύνης από τους χρήστες. Η διαφανής ενημέρωση των χρηστών σχετικά με τη χρήση των cookies και η παροχή ελευθερίας επιλογής σχετικά με την επεξεργασία των δεδομένων τους, ενισχύει την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια της ψηφιακής εμπειρίας. Επιπρόσθετα, η εφαρμογή τεχνικών ανωνυμοποίησης και η διασφάλιση ότι τα δεδομένα δεν χρησιμοποιούνται για την ταυτοποίηση ατόμων χωρίς σαφή συγκατάθεση, προσδίδουν μια επιπλέον διάσταση ασφάλειας και σεβασμού προς τα δεδομένα των χρηστών.
Συνοψίζοντας, η ενσωμάτωση των Google Analytics στον ιστότοπο απαιτεί μια ενδελεχή κατανόηση και υλοποίηση των προδιαγραφών του ΓΚΠΔ, προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών και η ασφάλεια των δεδομένων τους. Η συνεχής προσαρμογή στις καλύτερες πρακτικές και η δέσμευση για την εφαρμογή των απαιτήσεων του ΓΚΠΔ αποτελούν κλειδιά για την επιτυχία στον ψηφιακό κόσμο, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια στις διαδικτυακές σχέσεις.
Στην innovativeyear.gr παρέχουμε μια σειρά υπηρεσιών gdpr και η εξειδικευμένη ομάδα μας είναι πάντα στην διάθεση σας για να ανακαλύψουμε μαζί τις βέλτιστες λύσεις ώστε αφενός να αποφύγετε τυχόν πρόστιμα από μια ιστοσελίδα / eshop που δεν έχει ρυθμιστεί σωστά , βάσει των επιταγών του gdpr αλλά και να μετατρέψουμε την διαδικασία σε μια ευκαιρία για να επικοινωνήσετε στους υποψήφιους πελάτες σας με πόση σοβαρότητα και υπευθυνότητα αντιμετωπίζετε την προστασία των δεδομένων τους.