Ηλεκτρονικά φαρμακεία και η πορεία τους
Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς, η φαρμακευτική βιομηχανία δεν μπορεία να μείνει πίσω, με τα ηλεκτρονικά φαρμακεία ( eshops) να αναδεικνύονται ως ένας από τους πιο δυναμικούς κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου. Στο άρθρο μας, θα εξετάσουμε την τρέχουσα πορεία και τις προβλέψεις για τα ηλεκτρονικά φαρμακεία στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, με ιδιαίτερη έμφαση στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που προκύπτουν από αυτήν την ψηφιακή μετάβαση.
Μέσα από μια σειρά από ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία και αναλύσεις, θα διερευνήσουμε πώς η αυξανόμενη τάση των online αγορών φαρμάκων και προϊόντων υγείας διαμορφώνει το μέλλον του κλάδου. Η πανδημία του COVID-19, η αναδυόμενη τεχνολογία, και η μεταβαλλόμενη νομοθεσία είναι μερικοί από τους παράγοντες που έχουν επιταχύνει αυτήν την ανάπτυξη.
Το άρθρο αυτό αποσκοπεί να προσφέρει μια ενδελεχή ματιά στην πορεία των ηλεκτρονικών φαρμακείων και τις εξελίξεις που αναμένονται τα επόμενα χρόνια, ρίχνοντας φως στις δυναμικές που σχηματίζουν αυτόν τον πρωτοποριακό κλάδο.
Ηλεκτρονικά φαρμακεία και ρυθμός αύξησης τους
Η πορεία των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα τον τελευταίο καιρό είναι ανοδική. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ , ο αριθμός των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 30% το τελευταίο έτος όπως μπορείτε να διαβάσετε και εδώ
Ο αριθμός των ηλεκτρονικών παραγγελιών φαρμάκων έχει επίσης αυξηθεί κατά 50% το ίδιο χρονικό διάστημα.
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που συμβάλλουν στην ανοδική πορεία των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα.
- Ένας παράγοντας είναι η πανδημία του COVID-19, η οποία οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης για υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου.
- Ένας άλλος παράγοντας είναι η αυξημένη ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τα οφέλη της ηλεκτρονικής αγοραπωλησίας.
Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία προσφέρουν μια σειρά από πλεονεκτήματα στους καταναλωτές, όπως:
- Άνεση: Οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν φάρμακα από την άνεση του σπιτιού τους, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφθούν ένα φυσικό φαρμακείο.
- Ευρεία γκάμα προϊόντων: Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία προσφέρουν μια ευρεία γκάμα προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων φαρμάκων, συμπληρωμάτων διατροφής, καλλυντικών και προϊόντων προσωπικής φροντίδας.
- Μειωμένες τιμές: Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία συχνά προσφέρουν μειμένες τιμές σε σχέση με τα φυσικά φαρμακεία.
Ωστόσο, τα ηλεκτρονικά φαρμακεία αντιμετωπίζουν και ορισμένες προκλήσεις. Μία πρόκληση είναι η ανάγκη συμμόρφωσης με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR).
Για αυτόν τον λόγο έχουμε εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με το Εργαστήριο ΤΠΕ Ήρων και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου που μπορείτε να δείτε εδώ ενώ παρέχουμε και ολοκληρωμένες λύσεις παροχής υπηρεσιών dpo assistant για το φαρμακείο σας.
Μια άλλη πρόκληση είναι η ανάγκη διασφάλισης της ποιότητας και της ασφάλειας των προϊόντων που διατίθενται μέσω ηλεκτρονικών φαρμακείων. Εδώ υπάρχουν ζητήματα αξιοπιστίας αυξημένα σε σχέση με το πατροπαράδοτο φυσικό φαρμακείο.
Παρά τις προκλήσεις, τα ηλεκτρονικά φαρμακεία αναμένεται να συνεχίσουν να αναπτύσσονται στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Ηλεκτρονικά φαρμακεία πωλήσεις . Στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2023
Ηλεκτρονικά φαρμακεία πωλήσεις
Βάσει των δεδομένων της Convert Group, τα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας καταγράφουν σημαντική αύξηση στις πωλήσεις τους. Τα online φαρμακεία, επίσης, εμφανίζουν αυξημένο τζίρο. Στο πρώτο εξάμηνο του 2023, ο τζίρος τους ανήλθε σε 146 εκατομμύρια ευρώ, μια αύξηση 9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι online παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 7%.
Σύμφωνα πάντα με την Convert Group, οι online αγορές προϊόντων ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας αυξήθηκαν κατά 10% στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Ακολουθούν τα συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες με αύξηση 5%, και τα βρεφικά και παιδικά είδη με αύξηση 1%. Αντιθέτως, τα προϊόντα υγείας εμφάνισαν μείωση πωλήσεων κατά 23%, καθώς προϊόντα όπως οι μάσκες προστασίας και τα διαγνωστικά τεστ κορονοϊού έχουν μειωμένη ζήτηση.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2023, παρατηρήθηκε μείωση στις online εκπτώσεις, με το ποσοστό να φτάνει το 38% επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής, από 43% που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Αυτή η μείωση αποδίδεται στον αυξανόμενο πληθωρισμό και στην ανάγκη διατήρησης του περιθωρίου κέρδους.
Στον τομέα του marketing, κατά το τελευταίο τρίμηνο, οι διαφημίσεις Google διατηρούν την πρώτη θέση στην προσέλκυση συναλλαγών, συνεισφέροντας 46% στο συνολικό όγκο, με αύξηση 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα οργανικά αποτελέσματα παραμένουν σταθερά στο 14%. Εντούτοις, παρατηρήθηκε μείωση 5% στις πλατφόρμες σύγκρισης τιμών, με το ποσοστό τους να υποχωρεί στο 13% από 18% σε σύγκριση με την περσινή χρονιά.
Στην innovativeyear.gr έχουμε εμπειρία πολλών ετών στην διαφημιστική προώθηση φαρμακείων μέσω της google , facebook , instagram και άλλων social media σε συνδυασμό με την σωστή εταιρική διαχείριση των social media των φαρμακείων. Θα χαρούμε να μας καλέσετε για να συζητήσουμε τις ιδιαίτερες ανάγκες σας και να χαράξουμε μαζί μια στρατηγική βασισμένη στους εταιρικούς σας στόχους ενώ μην παραλείψετε να ρίξετε μια ματιά στο άρθρο μας εδώ για τις τάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν στον χώρο
Οι καταναλωτές προτιμούν συνεχώς τις mobile και tablet συσκευές για τις online αγορές τους, με το ποσοστό αυτών των συσκευών να φτάνει το 68%, σε αντίθεση με τις συσκευές desktop και laptop που κατέχουν ποσοστό 32%. Όσον αφορά το χρονικό πλαίσιο των παραγγελιών, οι περισσότερες πραγματοποιούνται τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες (9:00-12:00 και 12:00-15:00), με τις Δευτέρες και Τρίτες να αποτελούν τις δημοφιλέστερες ημέρες για αγορές.
Σημαντικό να σημειωθεί ότι στις online αγορές από τα φαρμακεία δεν περιλαμβάνονται τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ), διότι η Ελλάδα δεν έχει εναρμονιστεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/62/ΕΕ και τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 699/2014. Επιπλέον, δεν έχει εφαρμοστεί η σχετική σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία, όπως αναφέρθηκε σε έκθεση του Οργανισμού το 2017. Επισημαίνεται επίσης ότι στην Ελλάδα απαγορεύεται η online πώληση των ΜΗΣΥΦΑ, σύμφωνα με την ΚΥΑ της 20ης Απριλίου 2022, και μπορούν να διατίθενται μόνο μέσω φυσικών φαρμακείων.
Η ΚΥΑ της 20ης Απριλίου 2022 καθορίζει ότι τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) δεν επιτρέπεται να πωλούνται online στην Ελλάδα, και μπορούν να διατίθενται μόνο μέσω φυσικών φαρμακείων. Αυτό συμβαίνει διότι η χώρα δεν έχει συμμορφωθεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/62/ΕΕ και τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 699/2014, και δεν έχει εφαρμόσει την σχετική σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία που καταγράφηκε σε έκθεση το 2017.
Η απαγόρευση της online πώλησης των ΜΗΣΥΦΑ στην Ελλάδα αντανακλά τη μοναδική θέση της χώρας στην Ευρώπη όσον αφορά την εναρμόνιση με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες και κανονισμούς στον τομέα αυτόν. Η έλλειψη συμμόρφωσης με την Οδηγία 2011/62/ΕΕ και τον Κανονισμό 699/2014, καθώς και η μη εφαρμογή της σύστασης του ΟΟΣΑ, καταδεικνύει τη διαφορετική προσέγγιση της Ελλάδας στην αγορά φαρμάκων.
Συνοψίζοντας, η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει προσαρμοστεί στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την πώληση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων online. Αυτή η διαφορετική στάση αποτυπώνεται στην ΚΥΑ της 20ης Απριλίου 2022, η οποία καθορίζει την απαγόρευση της online πώλησης των ΜΗΣΥΦΑ στην χώρα, επιτρέποντας τη διάθεσή τους μόνο μέσω φυσικών φαρμακείων.
Ηλεκτρονικά φαρμακεία σε Ελλάδα και ΕΕ. Προβλέψεις για το 2024
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Allied Market Research, η παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου φαρμάκων θα φτάσει τα 226,3 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2027, με ρυθμό αύξησης 18,6% ετησίως. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να συμβάλει σημαντικά σε αυτή την ανάπτυξη, καθώς ο πληθυσμός της είναι ώριμος για το ηλεκτρονικό εμπόριο και η αγορά φαρμάκων είναι μεγάλη και αναπτυσσόμενη.
Στην Ελλάδα, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου φαρμάκων αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Convert Group, η συνολική αξία των αγορών στα ηλεκτρονικά φαρμακεία στην Ελλάδα θα φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ μέχρι το 2024, καταγράφοντας αύξηση κατά 25% συγκριτικά με το 2023.
Οι βασικοί παράγοντες που θα τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα και στην ΕΕ είναι οι εξής:
- Η αύξηση της ζήτησης για φάρμακα και λοιπά προϊόντα υγείας μέσω του διαδικτύου.
- Η αύξηση της ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με τα οφέλη της ηλεκτρονικής αγοραπωλησίας.
- Η μείωση του κόστους λειτουργίας των ηλεκτρονικών φαρμακείων σε σχέση με τα φυσικά φαρμακεία.
Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές αναμένεται να συνεχίσουν να στρέφονται στα ηλεκτρονικά φαρμακεία για μια σειρά από λόγους, όπως:
- Η άνεση της παραγγελίας φαρμάκων από την άνεση του σπιτιού τους.
- Η ευρεία γκάμα προϊόντων που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά φαρμακεία.
- Οι μειμένες τιμές που συχνά προσφέρουν τα ηλεκτρονικά φαρμακεία.
Επιπλέον, τα ηλεκτρονικά φαρμακεία αναμένεται να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες για να βελτιώσουν την εμπειρία των καταναλωτών. Για παράδειγμα, τα ηλεκτρονικά φαρμακεία θα αναπτύξουν νέες εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα και tablets που θα επιτρέπουν στους καταναλωτές να παραγγέλνουν φάρμακα εύκολα και γρήγορα.
Συνολικά, ο χώρος των ηλεκτρονικών φαρμακείων αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται δυναμικά τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα και στην ΕΕ.
Όπως μπορείτε να διαβάσετε στην Europe E-Pharmacy Market – Industry Outlook & Forecast 2023-2028 η αγορά των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ευρώπη αναμένεται να γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη μεταξύ των ετών 2022 και 2028, με τον ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) να αγγίζει το 17,65%. Η αγορά εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 65,47 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2028, από 24,69 δισεκατομμύρια δολάρια που ήταν το 2022.
Αυτή η ανάπτυξη οφείλεται σε μια σειρά παραγόντων, όπως η αυξανόμενη υιοθέτηση της ψηφιακής υγείας και των ηλεκτρονικών συνταγών, η ένταξη τεχνολογιών όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το Internet of Things στις φαρμακευτικές υπηρεσίες, καθώς και διάφορες στρατηγικές επιχειρηματικών δράσεων από τις εταιρείες του κλάδου.
Συμπεράσματα για το μέλλον των ηλεκτρονικών φαρμακείων
Τα συμπεράσματα από το παραπάνω κείμενο για τα ηλεκτρονικά φαρμακεία και την πορεία τους είναι τα εξής:
- Ανοδική Τάση στην Ελλάδα: Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία στην Ελλάδα βιώνουν μια ανοδική πορεία, με σημαντική αύξηση τόσο στον αριθμό τους (30%) όσο και στον αριθμό των ηλεκτρονικών παραγγελιών φαρμάκων (50%).
- Κίνητρα Ανάπτυξης: Η πανδημία του COVID-19 και η αυξημένη ευαισθητοποίηση για τα οφέλη της ηλεκτρονικής αγοραπωλησίας είναι βασικοί παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτή την ανάπτυξη.
- Πλεονεκτήματα για τους Καταναλωτές: Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία προσφέρουν ανέσεις όπως η ευκολία παραγγελίας από το σπίτι, ευρεία γκάμα προϊόντων και μειωμένες τιμές.
- Προκλήσεις και Νομοθετική Συμμόρφωση: Υπάρχει ανάγκη για συμμόρφωση με κανονισμούς όπως ο GDPR και εστίαση στη διασφάλιση της ποιότητας και ασφάλειας των προϊόντων.
- Αναπτυξιακές Προοπτικές στην ΕΕ: Η αγορά των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ευρώπη αναμένεται να γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη με την αγορά να εκτιμάται να φτάσει τα 65,47 δισ. δολάρια μέχρι το 2028.
- Αύξηση στην Ελλάδα και Προβλέψεις για το 2024: Στην Ελλάδα, η συνολική αξία των αγορών στα ηλεκτρονικά φαρμακεία αναμένεται να φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ μέχρι το 2024, καταγράφοντας αύξηση κατά 25% σε σχέση με το 2023.
- Τεχνολογική Επένδυση και Εξέλιξη: Αναμένεται επένδυση σε νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες για τη βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή, με εστίαση σε εφαρμογές για κινητά και tablets.
Συνολικά, το μέλλον των ηλεκτρονικών φαρμακείων φαίνεται να είναι φωτεινό, με συνεχή ανάπτυξη και εξέλιξη τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.